Nu votezi, Nu contezi! O campanie marca ANOSR

nu-votezi-nu-contezi-anosr anosr Nu votezi, Nu contezi! O campanie marca ANOSR nu votezi nu contezi anosr

Campania ”Nu votezi, Nu contezi!” este un manifest prin care Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) cheama studentii si tinerii cu drept de vot sa isi exercite dreptul de a fi parte din cei care decid cine este Presedintele Romaniei pentru urmatorii 5 ani.

Acesta va fi locul unde vom putea discuta despre motivele care ar trebui sa ne scoata la vot pe 2 noiembrie si despre efectele pe care le-ar putea avea neparticiparea noastra.

Vor fi sterse toate mesajele partizane sau care vor face campanie sau anti-campanie electorala unuia sau mai multor candidati.

Pornita ca o reactie la slaba participare a studentilor si a tinerilor la scrutinurile electorale din ultimii ani, campania ”Nu votezi, Nu contezi!” isi propune sa creasca gradul de constientizare al studentilor si a tinerilor fata de importanta participarii la vot, sa prezinte o parte din efectele care se rasfrang asupra acestora prin neparticiparea la vot si totodata sa ofere instrumente care sa-i ajute sa inteleaga cum si pe cine pot vota la aceste alegeri.

Romania are peste 2,5 milioane de tineri cu varste cuprinse intre 18 si 26 de ani, insa cu toate acestea procentul celor care se prezinta la vot este unul mic si este in continua scadere, daca ne raportam la evolutia participarii la vot in ultimii 20 de ani. Tinerii si-au facut o reputatie din a nu participa la vot, cauzele acestui fenomen fiind in general multiple si asociate cu lipsa de incredere fata de performantele clasei politice si fata de capacitatea acesteia de a genera schimbarile pe care ei si le doresc.

Desi de multe ori neparticiparea la vot a fost folosita ca o forma de sanctiune si de exprimare a neincrederii in potentialul si valoarea candidatilor care ar fi trebuit sa convinga, acest lucru a atras dupa sine si efecte care s-au intors impotriva celor care nu s-au prezentat la vot: neincluderea prioritatilor si intereselor lor in strategiile de campanie si planurile ulterioare de actiune ale candidatilor si, ulterior, ale alesilor. Evident ca fiecare candidat isi doreste sa iasa castigator al alegerilor si sa mobilizeze un numar cat mai mare de electori care sa il voteze, insa in momentul in care se stie ca studentii si tinerii participa la vot in numar mic, este de asteptat ca eforturile lor de a convinge tinerii si de a le da motive pentru a iesi la vot sa fie mai mici. Aceste eforturi se vor indrepta catre categoriile despre care se stie ca participa in numar mai mare la vot si care implicit au mai multa influenta in rezultatul final al alegerilor.

Iar daca e sa extrapolam acest fenomen si in activitatea politica de zi cu zi a guvernantilor alesi de popor, este de asteptat ca si in prioritizarea investitiilor, in gasirea de solutii pentru problemele populatiei sau in impartirea resurselor din bugetul de stat sa se tina cont, intr-o oarecare masura, si de modul in care arata electoratul care se prezinta constant la vot. Iar daca e sa ne gandim ca in Romania se desfasoara un scrutin de alegeri cel putin o data la 1-2 ani (pentru Presedinte, pentru Parlament, pentru autoritatile locale si pentru Parlamentul European), este de inteles faptul ca fiecare forta politica va dori sa tina aproape sau sa multumeasca un numar cat mai mare de posibili votanti la urmatoarele alegeri.

Prin urmare, ceea ce ne dorim prin aceasta campanie este sa punem studentii si tinerii pe harta prioritatilor viitorilor guvernanti si sa constientizam ca neparticiparea la vot nu este doar o sanctiune pe care o atribuim clasei politice, ci este o sanctiune pe care ne-o atribuim noua. Iar ce alt moment este mai bun de a demonstra ca studentii si tinerii sunt o categorie care conteaza si care are ceva de spus decat alegerea persoanei care va sta in fruntea statului in urmatorii 5 ani?